Jak wygląda zapchany katalizator w środku?

Jedną z najczęściej występujących usterek związanych z katalizatorami w naszym pojazdach jest sytuacja, kiedy dochodzi do ich zapchania. Nagromadzona sadza uniemożliwia przepływ spalin, co może doprowadzić nawet do zapchania katalizatora. Jak wygląda zapchany katalizator w środku, skoro może to nawet spowodować unieruchomienie pojazdu? Dowiecie się z naszego kolejnego tekstu.

Przez prawie 30 lat zajmujemy się układami wydechowymi, mając bardzo duże doświadczenie m.in. w kwestii katalizatorów czy filtrów cząstek stałych. Na naszym blogu wiele razy poruszaliśmy kwestie katalizatorów, choć nie pisząc nigdy szczegółowo jak wygląda katalizator w środku.

Przeglądając nasz blog traficie na takie artykuł jak: Z czego wykonany jest katalizator?  Gdzie znajduje się katalizator?  Jak rozpoznać wycięty katalizator?  Objawy awarii katalizatora samochodowego? Brak katalizatora i przegląd technicznego? 

Temat wnętrza katalizatora poruszymy w tym artykule, podkreślając również jak wygląda i kiedy jest zapchany.

Jak wygląda katalizator w środku?

Katalizatory w największym uproszczeniu składają się z obudowy oraz metalowego lub ceramicznego wkładu, między którym znajduje się otulina. Jak wygląda katalizator, jaki ma kształt? Całość najczęściej swoim kształtem przypomina walec, w pojazdach ciężarowych również sześcian. Jeśli dokonamy rozcięcia katalizatora na dwie części zobaczymy, że jego dominującym elementem jest jego wkład. Wkłady wykonuje się z metalu lub specjalnej ceramiki. Niezależnie od rodzaju materiału, z którego powstają wkłady posiadają specjalne kanaliki wysycone metalami szlachetnymi. Do najważniejszych metali znajdujących się w katalizatorze możemy zaliczyć pallad, rot, platynę. Wspomniane pierwiastki pełnią bardzo ważną funkcję, katalizują szkodliwe substancje zmniejszając w ten sposób ich emisję do atmosfery. Metale szlachetne wysycają znajdujące się w katalizatorach kanaliki. Jak wygląda katalizator w środku? Jest to dosyć ciasno zaprojektowany układ, w którym dominującym elementem są kanaliki, których rolą jest przepuszczanie powietrza przez układ oraz jego katalizowanie.

Pod wpływem nieprawidłowego użytkowania lub awarii dochodzi właśnie we wkładzie dochodzi do zapchania katalizatora.

Jak wygląda zapchany katalizator?

Katalizatory jak wszystkie części samochodowe podczas eksploatacji ulegają zniszczeniu, czasami również zapchaniu czy zatkaniu. Katalizatory są niedrożne w szczególności, jeśli nie są prawidłowo eksploatowane. Jeśli chcemy z nich korzystać możliwie długo musi dochodzić w nich do samoregeneracji. Regeneracja to proces, który pozwala przywrócić sprawność i funkcjonalność filtra cząstek stałych czy katalizatora, samoregeneracja jest identycznym procesem, dochodzi jednak do niej samoistnie poprzez prawidłowe działanie danego elementu. W przypadku katalizatorów do samoregeneracji dochodzi w sytuacji, kiedy podwyższa się temperatura pracy silnika, następnie wzrasta również temperatura katalizatora. W takim przypadku dochodzi do katalizowania szkodliwych substancji. Szczególnie samochody poruszające się w mieście powinny przynajmniej raz w tygodniu pracować na wyższych obrotach silnika, czyli na przykład podczas jazdy z wyższa prędkością na drodze ekspresowej czy autostradzie. Jeśli nie dochodzi do samoregeneracji katalizator może ulec zatkaniu czy zapchaniu.

W takim razie należy odpowiedzieć na kilka pytań: jak wygląda zatkany katalizator? Jak wygląda zapchany katalizator? Jak wygląda wypalony katalizator? Jeśli nasz katalizator bardzo rzadko ulega samoregeneracji może dojść do sytuacji, kiedy w jego wnętrzu systematycznie będzie dochodzić do odkładania sadzy oraz innych nieczystości. Wraz ze wzrostem ilości zanieczyszczeń w kanalikach katalizatora dochodzi do zmniejszenia jego drożności, trudnościach z przepływem powietrza. Jeśli odkładającej się sadzy jest zbyt dużo cały katalizator może ulec zapchaniu i doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Jak więc wygląda zatkany czy zapchany katalizator? Wygląd zapchanego katalizatora z zewnątrz nie różni się niczym od sprawnej części, różnica widoczna jest w jego wnętrzu. W zapchanym katalizatorze ze względu na sadzę i inne nieczystości wkład zamiast koloru białego będzie „brudny”, przyjmie kolory szaro-czarne. Jeśli zatkany katalizator rozetniemy zobaczymy jego przekrój wraz z czarnymi kanalikami, których znajdować się będzie sadza. Zapchany katalizator, jeśli ma kilka lub kilkanaście lat może również mieć porysowaną, wgniecioną czy delikatnie skorodowana obudowę.

W temacie katalizatorów warto również poruszyć temat ich wypalania, które można rozumieć w dwojaki sposób. Niektórzy właściciele samochodów chcąc oszczędzić pieniądze próbują w różny sposób we własnym zakresie dokonać regeneracji katalizatorów, jednym ze sposobów „domowej regeneracji” jest „wypalanie”. Sposób polega na przelaniu przez wkład katalizatora płynu łatwopalnego, np. podpałki do grilla a kolejno podpaleniu. Sami sobie odpowiedzcie, jak wygląda wypalony katalizator? W wypalonym w ten sposób katalizatorze dochodzi do stopienia jego ceramicznego wkładu, wkład jest odporny na temperaturę, jednak nie aż tak wysoką. Stopienie się wkładu spowoduje potrzebę jego wymiany na nowy co zwiększa koszt naprawy, w ten sposób nie można zregenerować katalizatora. Firmy takie jak nasza zajmujące się regeneracją filtrów DPF i katalizatorów stosują różnego rodzaju metody regeneracji, jedną z nich jest wypalanie w specjalnym piecu. W naszej firmie do wypalania katalizatorów stosujemy specjalny piec marki Hartridge, który rozgrzewa się do temperatury około 600 stopni. Wypalanie luzuje znajdujące się zanieczyszczenia oraz spala sadzę do postaci popiołu. Po zabiegu wypalania wydmuchujemy katalizator sprężonym powietrzem oczyszczając jego wkład, jest to nasz sposób na regenerację DPF-ów, katalizatorów. Wypalony i przedmuchany w ten sposób katalizator wygląda praktycznie jak nowy, jego wnętrze jest w pełni sprawne i ponownie drożne.

Nie wszystko jest takie oczywiste

Między zatkanym lub drożnym katalizatorem na pierwszy rzut oka może nie być różnicy. Patrząc z zewnątrz obydwa katalizatory mogą być do siebie bardzo podobne i nic nie wskazuje, że jeden z nich jest niesprawny. Jeśli natomiast dokonamy rozcięcia na pół dostrzeżemy różnicę. Sprawny katalizator będzie miał w miarę czysty wkład, jego kanaliki będą przepuszczać powietrze i spaliny. Jak natomiast będzie wyglądał zapchany katalizator? Jego wnętrze będzie brudne, pełne sadzy, zanieczyszczeń. Nie wszystko jest oczywiste oraz widoczne od razu. W kwestii filtrów cząstek stałych, katalizatorów warto zaufać fachowcom, którzy zdiagnozują usterkę a kolejno wskażą najlepsze rozwiązanie. W przypadku problemów z układami wydechowymi zapraszamy do kontaktu z naszą firmą.

(Visited 296 times, 1 visits today)