Skup katalizatorów – ile jest warty katalizator?

Na przestrzeni ostatnich 30 lat na świecie bardzo rozwinął się recykling, który stał się bardzo modnym pojęciem wśród ekologów. Wiele firm zaczęło zbierać odpady i przetwarzać je do ponownego użycia. Na początku było to mało opłacalne i nie było technologii odzysku surowców. Jednak coraz większe zapotrzebowanie na surowce spowodowało wzrost ich cen i rozwijanie się firm recyklingowych.

Idealnym przykładem jest skup katalizatorów, który rozwijał się tak intensywnie jak rosły ceny metali szlachetnych. Wymuszanie coraz to bardziej rygorystycznych norm emisji spalin spowodowało zwiększenie ilości użytych w katalizatorach metali rzadkich typu platyna, pallad i rod, które mają bezpośredni wpływ na wartość katalizatora.

Od początku XXI wieku każdy pojazd musiał być wyposażony w katalizator, wzrastała popularność diesla co powodowało większe zapotrzebowanie na platynę. Zaczęto stosować katalizatory w maszynach budowlanych i ciągnikach rolniczych. Ceny platyny rosły wraz z zapotrzebowaniem. Zaczęto również stosować filtry cząstek stałych DPF, które również zostały napylone metalami szlachetnymi.

Niestety przyszedł czas recesji diesla. Problemy z osiągnięciem wymaganych norm emisji spalin testowanych w warunkach rzeczywistych nie laboratoryjnych zmusiły producentów do podążania w kierunku sprzedaży pojazdów z małym silnikiem benzynowym w którym zastosowano również filtr cząstek stałych zwanym GPF-em. Jednak w filtrach cząstek stałych do pojazdów benzynach stosowany jest głównie pallad i rod. Wzrost zapotrzebowania spowodował kilkukrotny wzrost cen tych metali.

Rynek katalizatorów i filtrów przez ostatnie lata stale się powiększał i nadal rośnie. To wszystko spowodowało zdecydowany rozwój wtórnego wykorzystywania tych elementów a także odzyskiwania surowców. Systematycznie powstają nowe skupy katalizatorów oraz firmy regenerujące katalizatory. Jakie jednak są ceny katalizatorów w skupach?

Ile jest warty katalizator?

Skup stał się bardzo opłacalny, ponieważ wartość zużytego katalizatora nie jest mała. Zdarza się, że cena jest absurdalnie wysoka, szczególnie w starych modelach aut benzynowych. Cena katalizatora bywała wyższa kilkukrotnie od ceny całego auta. Taka sytuacja powoduje, że zwiększa się plaga kradzieży drogich katalizatorów lub świadome wycinanie, aby sprzedać w skupie. Złodzieje wielokrotnie w ciągu nocy a nawet dnia wycinają katalizatory z wszystkich aut zaparkowanych na danym parkingu. Dochodzi nawet do sytuacji, kiedy kierowca sam wycina katalizator, sprzedaje i zgłasza sprawę o kradzieży na policję jednocześnie starając się o odszkodowanie.

Jak sprawdzić wartość katalizatora?

Większość katalizatorów posiada nr partii, który odpowiada ilości metali szlachetnych. Powstały katalogi wartości tych katalizatorów, które informują o ilości metali szlachetnych, która ma największy wpływ na wartość katalizatora. Najdroższe są katalizatory z największą ilością platyny czy palladu, tańsze są te zapylane rodem, cena zmienia się w zależności od wartości tych surowców. Podczas skupu katalizatora należy go najpierw wycenić – jak wycenić wartość katalizatora? Do oszacowania ceny bierze się pod uwagę kilka parametrów. Największy wpływ na cenę ma ilość wspominanych metali szlachetnych, kolejnym ważnym parametrem jest stan katalizatora, jego wnętrza ceramicznego oraz zużycia. Odpowiadając na pytanie – jak „sprawdzić wartość katalizatora”, najlepiej w skupie katalizatorów online lub fizycznie.

Wnętrze katalizatora składa się z wkładu ceramicznego nasyconego metalami szlachetnymi. Platyna, pallad czy rod odpowiedzialne są za prawidłowe działanie katalizatora. W trakcie użytkowania pojazdu nasycenie metalami może ulec zmniejszeniu, również regeneracja za pomocą różnego rodzaju myjek piorących może doprowadzić do wypłukania wspomnianych pierwiastków. Wartość zużytego katalizatora bez metali szlachetnych jest zdecydowanie niższa. Na wycenę wartości katalizatora wpływ ma również stan samego wkładu ceramicznego, jego uszkodzenie, wykruszenie czy stopienie będzie skutkowało niższą ceną skupu. Ważnym elementem jest również stan obudowy katalizatora, nie jest to aż tak istotny problem, jednak część musi się nadawać do ponownego wykorzystania.

Katalizatory skupowane są nie tylko przez firmy specjalizujące się w skupie, ale również przez przedsiębiorstwa zajmujące się regeneracją katalizatorów czy DPF-ów. Również nasza firma w ramach rozliczeń za wymianę czy regeneracje katalizatora oferuje klientom rabaty. Warto o tym pamiętać, ponieważ wartość zużytego katalizatora to czasami nawet kilka set złotych, zostawiając stary katalizator u swojego mechanika za darmo potencjalnie tracimy pieniądze.
Zastanawiacie się, czy cena katalizatora na złomie nie będzie wyższa niż w specjalistycznym punkcie? Fakt jest taki, że katalizatora nie można zezłomować, chyba, że złomowanie będzie dotyczyło całego samochodu.

Najdroższe, najbardziej pożądane katalizatory

Katalizatory różnią się od siebie budową, stopniem zapylenia metalami szlachetnymi, rodzajem tych metali czy dostępnością. Wszystkie te elementy mają wpływ na to, ile jest warty katalizator, cena jest bardzo różna. Nie zawsze również cena katalizatora będzie uzależniona od marki samochodu, ważnym czynnikiem jest też dostępność.

Wartość katalizatora jest bardzo ważną informacją dla klienta, na równi jednak z jego dostępnością. Jeśli katalizator zalicza się do pożądanych a jego dostępność na rynku jest niska jego zakup będzie trudny do zrealizowania, nasz samochód będzie przez dłuższy czas unieruchomiony a my stracimy wiele nerwów i czasu na znalezienie odpowiedniej części. W przypadku najbardziej popularnych katalizatorów musimy też uważać na potencjalnych złodziej. Coraz częściej słyszymy o kradzieżach katalizatorów i to często na szeroką skalę.

Recykling w branży katalizatorów bardzo się rozwinął i będzie się powiększał. Wszystkie urządzania spalinowe posiadają katalizatory i będą je posiadały. Zagrożeniem są tylko pojazdy elektryczne, ale nie rozwijają się tak szybko jak to planowano. Wraz ze wzrostem norm emisji spalin, ilością samochodów oraz dbałością o środowisko recykling oraz regeneracja będzie coraz bardziej popularna. Warto odzyskiwać oraz przetwarzać surowce oraz produkty, takie działanie jest ekologiczne a także opłacalne dla każdej ze stron. Pamiętajcie, że katalizatory skupiają głównie skupy oraz firmy regenerujące katalizatory czy DPF-y. Jeśli chcecie poznać cenę sprzedaży katalizatora i myślicie, jak wycenić wartość katalizatora znajdźcie skup katalizatorów online, który zasugeruje Wam konkretne ceny za dany model. Pamiętajcie jednak wartość katalizatora jest zmienna, zależna od kursów metali szlachetnych.

Kiedy należy wymienić katalizator?

Zdecydowana większość kierowców dokonuje napraw swoich pojazdów dopiero, kiedy dochodzi do ich uszkodzenia, czasem jednak warto zadbać o wymianę części eksploatacyjnych szybciej by uniknąć nagłej usterki, kiedy więc należy wymienić katalizator czy inne elementy układu wydechowego?

Do najważniejszych elementów układów wydechowych należy katalizator, filtr cząstek stałych, kolektor oraz tłumik. Zazwyczaj wymiany wspomnianych elementów dokonujemy dopiero w momencie, kiedy dojdzie do ich usterki czy uszkodzenia. Usterka każdego z elementów niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Do jednych z najdroższych napraw zalicza się wymiana katalizatora oraz filtra cząstek stałych. Warto nie dopuścić do sytuacji, kiedy katalizator, filtr będzie niesprawny, należy mieć świadomość, kiedy należy wymienić katalizator czy filtr DPF. Niesprawny katalizator może spowodować nagłe unieruchomienie Twojego pojazdu co poza kosztami naprawy może mieć dodatkowe konsekwencje. Monitorujmy stan naszych pojazdów i dokonujmy wymiany części, wtedy kiedy ich stan zużycia jest wysoki, pozwoli nam to uniknąć niespodziewanej usterek.

Co to jest katalizator?

Katalizator jest jednym z elementów układy wydechowego pojazdów spalinowych. Jak sama nazwa wskazuje pełni rolę katalizującą, w przypadku pojazdów spalinowych rola ta polega na zmniejszaniu, katalizowaniu ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. Z czego zbudowany jest katalizator? Katalizator zbudowany jest z obudowy, o kształcie nieregularnego cylindra, w którym znajduje się wkład ceramiczny pokryty pierwiastkami szlachetnymi, m.in. palladem czy platyną.
W związku z coraz bardziej restrykcyjnymi normami każdy współczesny samochód z silnikiem spalinowym ma zamontowany katalizator. Wyróżnia się również normy emisji spalin, które musi spełniać pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu. Obecnie obowiązującymi normami emisji spalin jest Euro-5 oraz Euro-6. W mniej rozwiniętych krajach, szczególnie na wschodzie Europy normy są mniej restrykcyjne. Wszystkie te zabiegi mają na celu poprawę jakości naszego powietrza.

Jaki są objawy niesprawnego katalizatora?

Warto z wyprzedzeniem zdiagnozować moment, kiedy wymiana katalizatora jest niezbędna pozwoli nam to uniknąć nieruchomienia pojazdu, będziemy mogli również zaplanować w budżecie koszty związane z wymianą. Jednym z objawów, który sugeruje nam problem z katalizatorem będzie wyświetlanie się kontrolki „check engine”. Kontrolka „check engine” ma kształt zarysu silnika i może zapalić się w kolorze pomarańczowym lub czerwonym. Kolor pomarańczowy będzie oznaczał usterkę, po jej wyświetleniu należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu, czerwony kolor będzie oznaczał unieruchomienie pojazdu. Nie należy lekceważyć sytuacji, kiedy kontrolka zapali się na pomarańczowo, ponieważ uszkodzenia mogę negatywnie wpłynąć na stan innych podzespołów co narazi nas na dodatkowe koszty.
Katalizatory wraz z filtrami cząstek stałych są jedynymi z elementów układów wydechowych, które stosunkowo często ulegają awarii. Niestety koszty z tym związane są dosyć wysokie.

Uszkodzenie czy zapchanie katalizatora może również objawiać się poprzez spadek mocy samochodu. Niedrożny katalizator obniża moc pojazdu oraz silnika, w ten sposób pojazd nie może pracować na pełnych obrotach. Zmiana pracy silnika będzie odczuwalna. Spadek mocy i zła praca silnika może również spowodować, że silnik od razu po odpaleniu będzie gasł i uniemożliwiał jego pracę.

Samochód z zapchanym katalizatorem może nie tylko stracić przyśpieszenie i moc, ale również wydawać dziwne, nie naturalne dźwięki oraz zapach. Praca zapchanego katalizatora będzie powodowała emitowanie specyficznego, metalowego dźwięku. Problem będzie również dotyczył zapachu spalin, który może się unosić w kabinie samochodu po dłuższym postoju samochodu. Problem z przepływem spalin przez katalizator będzie również skutkowała mniejszą ilością zanieczyszczeń emitowanych z rury wydechowej.

Jak dbać o katalizator?

Żywotność katalizatorów podobnie jak innych części mechanicznych zależy od naszej eksploatacji samochodu. Dbając o nasz samochód oraz katalizator spowolnimy proces jego zapchania oraz przesuniemy w czasie potrzebę wymiany. W takim razie jak dbać o katalizator? Przede wszystkim do zapchania katalizatorów i filtrów DPF dochodzi z powodu ograniczenia procesu samoregeneracji. Samoregeneracja jest procesem, w którym pojazd osobowy pod wpływem jazdy na wysokich obrotach wewnątrz katalizatora dopala część sadzy i zanieczyszczeń, przepływających przez układ wydechowy. Praca silnika na wysokich obrotach zwiększa temperaturę pracy silnika i katalizatora, wtedy dochodzi do samoregeneracji. Żeby zadbać o nasz katalizator musimy przynajmniej raz w tygodniu spowodować pracę silnika na wysokich obrotach podczas jady na przynajmniej 10-15 kilometrów drogą ekspresową lub autostradę. Dla katalizatorów czy filtrów cząstek stałych wrogiem jest praca silnika na niskich obrotach. Stanie w korkach, jazda na krótkich dystansach, częste włączanie silnika to wszystko powoduje, że samochód emituje spaliny, w takich przypadkach katalizator nie wypala aż tyle powstającej sadzy.

Jeśli chcemy, żeby nasz katalizator służył nam jak najdłużej należy eksploatować go w sposób rozważny i nie narażać go na ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Katalizator jest bardzo czuły na zmianę temperatury, trzeba uważać, żeby nagle go nie schłodzić. Unikajmy wjeżdżania w głębokie kałuże, czy mycia podwozia samochodu po przejechaniu wielu kilometrów. Również nie podjeżdżajmy pod zbyt wysokie krawężniki, unikajmy jazdy po mocno nierównych drogach, możemy zahaczyć katalizatorem o przeszkodę i spowodować uszkodzenie.

Co zrobić z zapchanym katalizatorem?

Wiemy już co to jest katalizator, jakie są objawy zapchanego katalizatora, kiedy trzeba wymienić katalizator, jak zadbać o katalizator, więc nasuwa się pytanie co zrobić z zapchanym katalizatorem? W przypadku zapchania katalizatora mamy kilka rozwiązań. Naprawić katalizator możemy na kilka sposobów – dokonując wymiany katalizatora na nowy, używany, regenerowany czy też wyciąć katalizator. Najlepszym, ale też najdroższym sposobem na zapchany katalizator jest jego wymiana na nowy, oryginalny produkt. W przypadku oryginalnych katalizatorów mamy pewność, że będzie on pasował oraz spełniał prawidłowo swoje funkcje. W przypadku oryginalnego, ale używanego katalizatora nie jesteśmy pewni jego stanu i jakości. Jeśli natomiast zamontujemy katalizator nowy, ale nie oryginalny – „zamiennik” może się okazać, że nie jest on w pełni kompatybilny z resztą układu wydechowego i nie pasuje. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zakup katalizatora nowego, jednak jego cena, szczególnie w autoryzowanym serwisie może odstraszać. W naszej firmie oprócz katalizatorów nowych polecamy również zakup katalizatorów regenerowanych. Regeneracja katalizatorów czy filtrów DPF jest obecnie coraz bardziej popularna. Regeneracja jest działaniem proekologicznym, powoduje ograniczoną produkcję nowych części. Oprócz tego regeneracja jest zdecydowanie tańsza niż zakup nowego produktu. Ostatnim i kontrowersyjnym sposobem zlikwidowania problemu katalizatora jest wycięcie katalizatora. Jeszcze kilkanaście lat temu usuwanie katalizatorów było bardzo powszechne, proces ten jednak ma zdecydowanie więcej wad niż atutów. Wycięty katalizator zatruwa nasze środowisko, nas samych, emituje zdecydowanie więcej spalin. Jeśli nasz samochód nie posiada katalizatora możemy narazić się na bardzo wysoki mandat a także problemy z otrzymaniem przeglądu technicznego auta. Zdecydowanie odradzamy wycinanie katalizatorów.

Układy wydechowe są specyficznymi elementami naszych pojazdów, nie widoczne na pierwszy rzut oka, mimo to bardzo ważne. Katalizatory i filtry DPF dbają o jakość spalin wydalanych przez samochód, ich niesprawność może nagle unieruchomić nasz pojazd i narazić na spore koszty. Jeśli chcemy uniknąć niespodziewanych kosztów musimy wiedzieć, kiedy wymienić katalizator czy filtr DPF ale też jak dbać o katalizatory i filtry. Korzystajmy z naszych pojazdów nie tylko w strefie miejskiej, wprowadzajmy je systematycznie na wysokie obroty a także unikajmy szybkiej jazdy po nierównym terenie, to wszystko pozwoli nam zachować dłuższą żywotność i cieszyć się jazdą.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym, usunięcie filtra przyniesie ze sobą większe konsekwencje

Rząd szykuje kolejną nowelizację ustawy o przepisach ruchu drogowego, usuwanie filtrów DPF będzie bardziej karane, przeglądy bardziej restrykcyjne a jeździć hulajnogą będzie można po ścieżkach dla rowerów.

Przeglądy bardziej restrykcyjne

15 czerwca nastąpił koniec konsultacji społecznych w sprawie nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Nowe przepisy obejmą obszerny zakres zagadnień. Jedną z najistotniejszych zmian będzie wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących przeglądów technicznych pojazdów.
W niedalekiej przeszłości w Polsce po zwiększeniu na drogach pojazdów z silnikiem diesla pojawił się problem z filtrami cząstek stałych. Wiele osób mając problemy z filtrami zajmowało się usuwaniem filtrów DPF. Wycinanie filtrów DPF było bardzo popularne. Usunięcie filtrów cząstek stałych jest procesem, który tylko prowizorycznie „załatwia problem”. Samochód bez filtra emituje zdecydowanie więcej zanieczyszczeń do atmosfery niszcząc nasze środowisko i trując nas samych. Samochód, w którym usunięto istotny element nie będzie już w pełni sprawny, wprowadzona modyfikacja może mieć wpływ na stan innych elementów mechanicznych pojazdu. Należy również pamiętać, że sprzedając pojazd pozbawiony filtra DPF trzeba poinformować o tym nowego nabywcę. Jeśli nowy właściciel pojazdu nie zostanie poinformowany o braku filtra cząstek stałych może uznać, że został oszukany i po poznaniu tego faktu żądać anulowania transakcji, co będzie miało również swoje prawne uzasadnienie.

Hasła „przeglądy bardziej restrykcyjne” do tej pory często były tylko hasłem. W nowelizacji ustawy o ruchu drogowym stacje diagnostyczne będą zobowiązanie nie dopuszczać do ruchu pojazdów z nie sprawnym układem kontroli spalin a w tym usuniętym filtrem cząstek stałych. Przeglądów z pozytywnym wynikiem nie przejdą również zbyt głośne pojazdy. Dopuszczenie do ruchu niesprawnego pojazdu będzie zagrożone karą, również do stacji technicznej.

Kary za wycinanie DPF wyższe?

Stacje diagnostyczne podczas kontroli sprawności będą zobowiązane do kontroli układu wydechowego i emisji spalin. Należy pamiętać, że brak filtra DPF oznacza, że pojazd nie może być dopuszczonym do ruchu, ponieważ nie jest w pełni sprawny, pozbawiono go elementu, który jest niezbędny do prawidłowego działania. Pojazd bez filtra cząstek stałych traci homologację i prawo do poruszania się po drogach publicznych. Tym samym same nasuwają się nam odpowiedzi na częste pytania „czy można jeździć bez filtra DPF?” lub „czy wycięcie DPF jest legalne”. W przypadku brak filtra DPF właściciel samochodu będzie zobowiązany do jego uzupełnienia. W ramach naszej działalności wielokrotnie wykonywaliśmy usługi przywracania i ponownego montażu filtra. Należy pamiętać, że usunięcie filtra to nie tylko zabieg mechaniczny ale też elektroniczna, z komputerem samochodu, który należy „oszukać”.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym spowodują również częstsze kontrole dotyczące emisji spalin. Dokładny tekst nowej ustawy nie został jeszcze zaprezentowany, jednak prawdopodobnie zostaną podwyższone kary za brak filtrów. Do tej pory kara wynosiła 500 zł, jednak już w roku 2018 powstał pomysł zwiększenia kar do kwoty 5000 zł. Surowe kary za brak DPF są nie uniknione. Rządy wszystkich europejskich Państw tworzą przepisy promujące korzystanie z pojazdów elektrycznych, brak filtra wpływa negatywnie na środowisko, kary za brak DPF też będą większe. Nowe przepisy nie będą miały wpływu dla warsztatów i zwiększania kary za wycinanie DPF, mimo to stacje kontroli, które dopuszczą niesprawny pojazd do ruchu poniosą wysoką stratę finansową.

Hulajnogą pod prąd

Oprócz przepisów związanych z przeglądami technicznymi pojazdów nowe przepisy uregulują także zagadnienia związane z hulajnogami elektrycznymi. Użytkownicy takich pojazdów jak e-hulajnogi czy segwaye będą poruszać się nie po chodniku a ścieżce rowerowej. Hulajnogą elektryczną „pod prąd”? Korzystając ze ścieżek dla rowerów i kontrapasów, użytkownicy hulajnóg będą czasami jeździć „pod prąd”, czyli na wprost samochodów, jak robią to teraz rowerzyści.

Wycinanie DPF – odradzamy

Z roku na rok wprowadzone zostają coraz to nowsze i bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące dbałości o środowisko a w tym takie, które mają zmniejszać emisję szkodliwych związków do atmosfery. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym ma być kolejnym elementem walki z niesprawnymi pojazdami. Stacja diagnostyczne będą jeszcze bardziej skrupulatne, a wycięcie filtra DPF dotknie użytkowników jeszcze bardziej niż dotychczas. Warto na bieżąco śledzić zmiany w prawie dotyczące tego zagadnienia. Nieznajomość prawa nie zwalnia nas z jego przestrzegania i konsekwencji, jeśli więc zastanawiacie się nad wycięciem filtra DPF nasza rada brzmi – nie warto tego robić. Warto natomiast regenerować. Regeneracja jest działaniem zdecydowanie tańszym, bardziej dostępnym a także zdecydowanie lepszym i mniej problematycznym jak wycinanie. Jesteśmy jednym z nielicznych warsztatów, która regeneruje filtry wypalając zanieczyszczenia w specjalnej maszynie, wydmuchując je z filtra czy wymieniając ceramiczne wkłady. Serwisy DPF w większości czyszczą DPFy myjąc ich wnętrze.