Czy gaz niszczy katalizator?

Zdecydowana większość pojazdów w naszym kraju napędzana jest za pomocą silników spalinowych z wykorzystaniem ropy naftowej czy benzyny. Niestety rosnące koszty paliw powodują, że coraz więcej osób poszukuje alternatywy. Wydawać by się mogło, że najlepszą alternatywą i wyborem wielu będą pojazdy elektryczne, tym czasem Polacy stawiają na LPG. Na temat napędzania samochodu gazem powstało wiele mitów oraz żartów, niektóre z nich są prawdziwe, inne wywołują tylko uśmiech. Jaki wpływ na układ wydechowy ma instalacja LPG? Czy LPG może uszkodzić najważniejsze elementy układu wydechowego? Katalizator a gaz mają na siebie wpływ? Czy gaz niszczy katalizator? Sprawdźmy.

Instalacja LPG jest tak bardzo popularna jak ilość żartów na jej temat. Mówi się, że „na gaz to może być jedynie kuchenna”. Prawda jest jednak taka, że często nie jest nam do śmiechu, kiedy należy zatankować nasz samochód. Rosnące ceny benzyny oraz ropy biją niechlubne rekordy wysokości cen. W takiej sytuacji wielu z nas zastanawia się nad oszczędnościami, które można uzyskać na kilka sposobów. Możemy zakupić pojazd z mniejszą pojemnością silnika, jednak spowoduje to również zmniejszenie mocy. Możemy kupić samochód hybrydowy czy też w pełni elektryczny, jednak cena będzie zdecydowanie wyższa niż samochodu z tradycyjnym napędem. Obecnie w Polsce najpopularniejszym sposobem na oszczędność jest korzystanie z instalacji gazowej. Zakup paliwa w postaci gazu będzie najtańszą opcją, montaż samej instalacji to koszt kilku tysięcy złotych. Wydaje się więc, że LPG w samochodzie to rozwiązanie idealne, jednak niekoniecznie. Samochód z instalacją gazową ma również swoje wady, które wpływają na negatywny odbiór stosowania takiego rozwiązania. Mówi się, że instalacja gazowa jest wymagająca dla silnika i pojazdu, ma to też wpływ na zakup nowych części, które mogą być droższe. Jakie są wady LPG? Katalizator instalacja gazowa idą ze sobą w parze czy się wykluczają? Katalizator a LPG to dobre połączenie?

Zła konfiguracja i montaż LPG problemem na dłużej

Największy problem wynikający z użytkowania instalacji gazowej wynika z jej nieprawidłowej regulacji czy montażu. Montaż instalacji gazowej jest ingerencją w obecny układ samochodu i może spowodować nieprawidłową pracę całego pojazdu. Niestety niewłaściwie pracująca instalacja może wywołać dalsze problemy z pojazdem i uszkodzenia kolejnych podzespołów, w tym katalizatora. Bardzo ważnym jest, żeby wybrać dobrego producenta instalacji oraz warsztat, który ją zamontuje. Należy również pamiętać, że są jednostki silnikowe, które trudniej lub łatwiej dostosować do pracy z instalacją LPG. Nie wszystkie silniki dobrze współpracują z instalacją gazową.

LPG wymaga specjalnych części?

Jak już kilka razy wspominaliśmy, instalacja gazowa jest bardziej wymagająca dla pojazdów w porównaniu do tradycyjnych rozwiązań. W samochodzie napędzanym LPG dojdzie do szybszego zużycia części. Kupując nowe podzespoły warto podkreślić, że będą one użytkowane w pojeździe z instalacją LPG, ponieważ mogą różnić się od pozostałych. Szczególnie narażone na szybszą eksploatację są takie elementy jak świece, cewki zapłonowe. Pojawia się pytanie, czy katalizator do LPG też powinien być specjalny? Nie istnieją specjalne katalizatory do pojazdów z instalacją LPG. Trzeba jednak pamiętać, że do katalizatora mogę dostawać się również resztki ze spalania gazu, które będą również wpływać na szybsze zapchanie katalizatora. Rodzaj wkładu – katalizator ceramiczny a LPG czy katalizator metalowy a LPG nie mają tutaj znaczenia, każdy z nich może ulec awarii. Katalizator zamontowany w samochodzie z instalacją LPG pracuje w wyższej temperaturze, co wymaga od niego większej trwałości. Nie ma jednak katalizatora dedykowanego do samochodów z LPG.

Innowacyjne połączenie – diesla z gazem

Bardzo popularnym połączeniem w Polsce jest związek benzyny z gazem, jednak niewiele osób wie, że instalacja gazowa może występować również z silnikiem diesla. Połączenie diesla i benzyny jest korzystne, przy założeniu, że będziemy jeździć często, w trybie pracy miejskiej nie jest to opłacalne. Instalacje diesel-gaz użytkuje się najczęściej w pojazdach ciężarowych. Stosunek ropy naftowej do gazu wynosi 50% lub więcej, gaz jest dodatkiem, który jednak znacznie obniża koszt. Korzystając z takiego rozwiązania możemy oszczędzić około 20% kosztów. Musimy jednak pamiętać o koszcie samej instalacji, który wyniesie od 2000 do 4000 złotych. W ten sposób obniżymy koszty eksploatacji, co również zadziwiające zyskamy trochę więcej mocy. Minusem jest jednak fakt, że prawdopodobnie z powodu wyższej temperatury spalania mieszanki paliwowej nasz katalizator i układ wydechowy będzie wymagał szybszej wymiany.

Katalizator a LPG

Obok samochodu z instalacją gazową nie można przejść obojętnie. Jedni śmieją się, że przy tym rozwiązaniu samochód traci na mocy i korzystają z niego wyłącznie Ci, których ledwo stać na samochód. Użytkownicy samochodów z LPG natomiast cenią sobie to rozwiązanie, są zadowoleni z oszczędności. Niestety niezależnie od zdania jakie ma się w temacie LPG należy potwierdzić, że wpływa ona negatywnie na podzespoły pojazdu, w tym również katalizator. Zła regulacja instalacji, praca przy wyższej temperaturze szybciej zużywa części układu wydechowego, ale nie tylko. Planując zakup nowego samochodu warto się zastanowić jakie rozwiązanie będzie dla nas korzystniejsze, czy oszczędzając środki na paliwo jesteśmy przygotowani na ewentualne częstsze wymiany części.

Как решить проблему с забитым сажевым фильтом?

Это самый популярный вопрос когда загорается ошибка на панели приборов «Check engine», мы постараемся осветить более подробно этот вопрос в нашем блоге.

Из года в год ограничения на нормы выбросов транспортных средств с двигателями внутреннего сгорания становятся все более строгими. Поэтому в новые автомобили устанавливали катализаторы и сажевые фильтры стандарта Евро 5 и Евро 6. У них к сожалению имеются свои недостатки, часто забиваются при неправильной эксплуатации, что приводит к дополнительным расходам. Цены на сажевые фильтры высокие, особенно если мы хотим купить новый продукт. В этой статье мы ответим на вопрос „что делать с забитым сажевым фильтом?”.

Что же такое Сажевый фильтр?

Цель дизельных и бензиновых сажевых фильтров в очистке выхлопных газов автомобиля и удалении твердых частиц. Сажевый фильтр улавливает твердые частички сажи или несгоревшего угля и сжигает его в процессе самовосстановления. Сажевый фильтр состоит из металлического корпуса и керамической вставки, состоящей из многочисленных каналов из карбида кремния в его стенках. Зачастую цена фильтров высокая, это связано с их конструкцией и напылением драгоценными металлами которые находятся внутри керамики, например такие как платина, родий, палладий и даже золото. Сажевые фильтры часто забиваются из-за накопления сажи внутри. Если мы видим ошибку «Check engine», это может означать, что ваш фильтр забит и плохо пропускает выхлопные газы. Но насколько быстро забьётся сажевый фильтр зависит от того как он эксплуатируется, за этим нужно следить. Как правильно эксплуатировать сажевый фильтр? Необходимо периодически давать двигателю поработать на высоки оборотах, двигаясь с более высокой скоростью в специально отведенных местах, таких как автострады. В таком случае ваш фильтр прослужит вам значительно дольше.

Как восстановить сажевый фильтр

Как бы мы не старались мы не можем уберечь сажевый фильтр от засорения. „Что же делать если сажевый фильтр забился?” Первый очевидный ответ на этот вопрос – восстановить» Есть несколько способов восстановления сажевого фильтра. Забитый фильтр можно очистить, регенерировать или просто заменить.

Под словами «очистить забитый сажевый фильтр» подразумевают различные методы для восстановления работоспособности этой части выхлопной системы. Все больше производителей чистящих средств в автомобильной промышленности создают свои собственные препараты для восстановления сажевых фильтров. Пользователи таких чистящих препаратов расходятся во мнениях. Некоторые хвалят это решение, но также много людей считает, что этот способ совершенно неэффективным. Чистку фильтра можно также назвать процессом мойки, промыв его внутреннюю часть специальной машиной. Сажевый фильтр подключается к очистительной машине и благодаря специальной трубе вода и чистящее средство очищают его. Промывка фильтров DPF может быть дешевле, чем традиционная регенерация, но это также может очень быстро привести к повторному засорению фильтра. Внутри фильтра находится керамическая вставка которая должна быть очень хорошо высушена, а невысушенный фильтр обеспечит накопление в нем новой грязи, прилипшей к стенкам. Вода внутри фильтра будет смешиватся с сажей, и мы снова увидим ошибку «check engine». Промывку фильтра специальными машинами также можно назвать разновидностью регенерации.

Помимо очистки сажевых фильтров, их также возможно регенерировать. Как упоминалось ранее, регенерация может быть осуществлена несколькими способами.

На наш взгляд, лучший метод регенерации – выжигание фильтра в специальной печи и выдувание сажи под большим давлением воздуха. Первый способ – выдувать сажу из сажевого фильтра сжатым воздухом. Если фильтр очень грязный, в дополнение к продувке он также выжигается в специальной печи. Тепло ослабляет сажу, которая снова выдувается. Для регенерации мы используем машину Hartridge DPF 300. Мы успешно применяем вышеуказанные методы уже несколько лет. Замена керамической вставки фильтра является еще одним эффективным способом регенерации фильтров DPF.

В дополнение к очистке и регенерации, третий способ ремонта забитого фильтра – просто заменить его. Фильтр, который вы покупаете, может быть новым, оригинальным, но также и новым не оригинальным, т.е. заменитель или б/у. В нашем интернет-магазине вы найдете десятки тысяч сажевых фильтров или катализаторов, убедитесь сами: kalinski.pl/sklep
Помимо очистки, регенерации или замены фильтра на новый, автомобилисты также принимают решение вырезать или удалить сажевый фильтр. Следует подчеркнуть, что отсутствие фильтра и превышение стандартов выбросов – нарушает закон, в результате чего вы можете получить высокий штраф, часто превышающий стоимость нового фильтра, а в будущем невозможность пройти техосмотр.

Существует много способов восстановления сажевых фильтров
Часто встречаются неисправности Сажевого фильтра, когда автомобиль используется в основном в городе. Проблемы с сажевыми фильтрами встречаются довольно часто. Особенно, если наша машина используется только в городском режиме, фильтр может быстро забиться сажей и затруднить дальнейшее передвижение. Первым сигналом может быть оповещение на приборной панели «Check engine». Хорошая новость в том, что восстановить фильтр DPF несложно, хотя нужно учитывать его высокую стоимость. В случае возникновения проблем с фильтром у нас есть несколько решений: очистка от сажи либо замена керамической вставки. Помните, что самое дешевое решение в этом случае не всегда самое лучшее. Стоит выбирать тот вариант, который нам больше всего подходит по важным для нас критериям – время, цена или экология. Также советуем не игнорировать светящийся индикатор «Check engine», ведь ваша машина может попросту не завестись.

Com Auto Trans – wracamy do „targowania”

Na ten dzień czekaliśmy ponad rok, w dniach 26-28 maja w końcu mieliśmy okazję spotkać się na targach, uczestnicząc w Com Auto Trans w Kijowie.

W zeszłym roku za sprawą pandemii koronawirusa nasz świat uległ drastycznej zmianie i spowolnił. Możliwość swobodnego przemieszczania się, spotykania z przyjaciółmi czy nawet realizacji służbowych obowiązków został ograniczony. W naszej firmie bardzo cenimy sobie kontakt z naszymi klientami, chętnie uczestniczymy w targach branżowych. W historii mieliśmy już okazję być na targach w Poznaniu, Warszawie, Wrocławiu czy też Pradze i Amsterdamie. Niedawno również zyskaliśmy wsparcie z programu „Go To Brand” na promocję marki i zwiększanie sprzedaży na rynkach zagranicznych. W marcu zeszłego roku szykowaliśmy się na targi motocyklowe w Warszawie, kiedy na kilka dni przed okazało się, że wydarzenie jest odwołane. Czas pokazał, że to jak i inne wydarzenia zostały odwołane a my nie pojechaliśmy na żadna imprezę targową przez ponad rok.

Kilkanaście miesięcy zajął nam powrót do uczestnictwa w targach i pierwsza szansa na bezpośredni kontakt z naszymi klientami. Od początku pandemii do teraz w Polsce nie odbyły się żadne targi związane z branżą motoryzacyjną, pojazdów ciężarowych, transportu zbiorowego czy infrastruktury drogowej. Mimo to jak się okazało nasi wschodni sąsiedzi chcą w szybszym tempie spróbować wrócić do „targowania”. W dniach 26 – 28 maja w Kijowie odbyły się targi Com Auto Trans. Wydarzenie odbyło się na jednej z hal Międzynarodowego Centrum Targowego. Wystawcami byli m.in. dealerzy oraz importerzy samochodów dostawczych, użytkowych czy autobusów. Swoje stoiska prezentowali producenci i dystrybutorzy części, usług czy mediów. Nie zabrakło również firm z polski. Oprócz naszej firmy na targach obecne były m.in. takie firmy jak Emtech (producent naczep i przyczep niskopodłogowych), Fristom (producent lamp samochodowych). W trakcie targów zorganizowano liczne konferencje.

Na naszym stoisku zaprezentowaliśmy głównie nasze usługi oraz produkty związane z regeneracją katalizatorów, filtrów cząstek stałych do pojazdów ciężarowych oraz osobowych. Jak się okazało w Ukrainie również coraz więcej mówi się o zmianach przepisów oraz wprowadzeniu restrykcyjnych norm emisji spalin. Wiele osób pytało o sposób, w jaki wykonujemy regenerację, z jakiej maszyny korzystamy, jakie są najczęstsze problemy.

W trakcie trzech dni targów odbyliśmy wiele interesujących rozmów. Wydarzenie było dobrze zorganizowane, jego odbiorcami głównie okazały się osoby posiadające floty, serwisy samochodowe, które zadawały merytoryczne, fachowe i szczegółowe zapytania. Nasze stoisko odwiedziło kilkadziesiąt osób. Mamy nadzieję, że te rozmowy przerodzą się w ciekawe i wartościowe kontakty.

Bardzo cieszymy się, że mimo pandemii udało nam się uczestniczyć w pierwszym od wielu miesięcy wydarzeniu targowych, targach Com Auto Trans w Kijowie. Wydarzenie obfitowało w wiele ciekawych rozmów, które mają potencjał przerodzić się w wartościowe kontakty i zamówienia napływające z Ukrainy. Mimo wielu obostrzeń, sprawdzaniu temperatury czy potrzebie noszenia maseczki na targach czuliśmy się bezpieczni, z Kijowa natomiast wróciliśmy bez problemów cali i zdrowi.

Zainteresowanych ofertą działu pojazdów ciężarowych zapraszamy do kontaktu – LINK.