Uszkodzony katalizator a spalanie

Uszkodzenia zachodzące w układach wydechowych często wpływają również na inne podzespoły oraz osiągi pojazdów. Wśród wielu parametrów obrazujących pracę silnika bardzo ważnym jest ilość spalanego paliwa. Czy w przypadku uszkodzenia układu wydechowego wzrasta spalanie? Czy w naszych pojazdach występuje zależność między uszkodzonym katalizatorem a spalaniem? Jak jest zależność między uszkodzony katalizator a spalanie? Warto przybliżyć ten temat.

Uszkodzony katalizator

Katalizator to jedna z najważniejszych części w naszym pojeździe, jego uszkodzenie może doprowadzić nawet do unieruchomienia pojazdu. Niesprawny katalizator to nie tylko spory problem, ale również wysoki koszt naprawy czy serwisowania. Prawdopodobnie również zauważymy zależność między uszkodzony katalizator a spalanie.

Przede wszystkim do uszkodzeń katalizatorów dochodzi na dwa sposoby. Katalizator może zostać uszkodzony w sposób mechaniczny a także z powodu zatkania osadzającymi się w jego środku resztkami niespalonego paliwa oraz sadzy.

W trakcie jazdy samochodem nasz samochód narażony jest na wiele niebezpieczeństw i zagrożeń, które głównie wynikają z charakteru naszej jazdy. Nawet z pozoru nie groźna sytuacja może wywołać mechaniczne uszkodzenia części naszego pojazdu a w szczególności katalizatora. Jednym z niegroźnie wyglądających zagrożeń jest woda. Wielokrotnie podczas jazdy w deszczu lub po deszczu na naszej drodze możemy spotkać kałuże, w które wjeżdżamy często z dużą prędkością. Warto pamiętać, że kontakt naszego samochodu z wodą może nie być dla niego wskazany. Podczas jazdy wiele elementów samochodu zwiększa swoją temperaturę, niekiedy rozgrzewając się do wysokich wartości. Znaczne temperatury osiąga na przykład katalizator, rozgrzewając się nawet do 600 stopni Celsjusza. W przypadku nagłego oblania wodą z kałuży mocno rozgrzanej części może dojść do jej uszkodzenia. Nagły skok różnicy temperatur może wywołać na przykład pęknięcie obudowy katalizatora. Należy unikać podobnych sytuacji, tym bardziej, że na takie zagrożenie narażone są również inne układy, w tym m.in. układ hamulcowy.

Woda to nie jedyne zagrożenie dla katalizatorów. Często układy wydechowe jak i katalizatory są elementami, które wystają poniżej poziomu podwozia, nietrudno je uszkodzić. W trakcie jazdy szczególnie uważajmy na pokonywanie mocno wyboistych czy polnych dróg. Może dojść do sytuacji, w której jadąc po dziurawej drodze zahaczymy i uszkodzimy nasz katalizator czy nawet urwiemy go. Podobnie sytuacja wygląd w mieście. W poszukiwaniu miejsca parkingowego często możemy natrafić na bardzo wysokie krawężniki ograniczające chodnik, podczas parkowania należy wykazać się szczególną ostrożnością, żeby nie uszkodzić naszego podwozia i katalizatora. Na szczęście uszkodzony katalizator a spalanie często nie mają ze sobą związku, jeśli mówimy o mechanicznym uszkodzeniu katalizatorów. Jedynym mechanicznym defektem, który wywoła większe spalanie może być utlenienie części metali szlachetnych znajdujących się w katalizatorze. W przypadku mniejszego wysycenia katalizatora metalami szlachetnymi w celu dopalenia sadzy nieświadomie możemy mocniej wciskać pedał gazu tym samym zwiększając spalanie paliwa.

Zapchany katalizator a spalanie

Zatkany katalizator a spalanie oraz zapchany katalizator a spalanie jest od siebie zależne, bardziej niż mechaniczne uszkodzenie katalizatora. Zatkanie czy zapchanie katalizatora polega na zmniejszeniu przepustowości przepływu spalin przez katalizator. Jeśli w naszym pojeździe zbyt rzadko dochodzi do samoregeneracji, czyli spalenia odkładających się w katalizatorze zanieczyszczeń przepływ spalin jest coraz trudniejszy aż w pewnym momencie jest niemożliwy i dochodzi do unieruchomienia samochodu. Oczywiście możemy dbać o to, żeby nasz katalizator nie zapchał się zbyt szybko, w tym celu warto przynajmniej raz w tygodniu doprowadzić do pracy silnika i katalizatora z podwyższoną temperaturą. Nasz silnik będzie pracował na wyższych obrotach, z wyższą temperaturą np. jeśli będziemy jechać stosunkowo szybko po drodze ekspresowej czy autostradzie, gdzie jest to dozwolone. Zatkanie katalizatora ma wpływ na spalanie. Im bardziej zapchany katalizator spalanie wzrasta. Utrudniony przepływ spalin powoduje, że silnik musi wykonać więcej pracy w celu ich usunięcia a to z kolei zwiększa zapotrzebowanie na paliwo, rośnie spalanie. Wzrost spalania jest jednym z objawów awarii naszego pojazdu, co należy jak najszybciej zdiagnozować i naprawić. Zapchanie filtra cząstek stałych czy katalizatorów może być bardzo szkodliwe dla samochodu, należy zadbać, żeby nie doszło do takiej sytuacji. Nasza firma zajmuje się serwisem układów wydechowym, a w szczególności katalizatorami filtrami DPF, FAP czy GPF. Sprzedajemy nowe i używane części, ale również regenerowane. Bardzo polecamy zakup części regenerowanych. Regenerowane w naszej firmie części są w pełni sprawne a ich cena jest niższa niż nowych, to rozwiązanie jest szczególnie pożądane przez naszych klientów. Regenerację katalizatorów wykonujemy poprzez wymianę wkładów w katalizatorze. W ten sposób usuwamy zapchany element a katalizator jest w pełni sprawny.

Zatkany katalizator = wzrost spalania

Już od kilkunastu lat w każdym pojeździe z silnikiem spalinowym montowane są katalizatory, które poprzez stosunkowo częstą awaryjność wywołują dużą niechęć wśród użytkowników. Na przełomie lat powstało wiele informacji i mitów o katalizatorach. Czy jednym z objawów uszkodzenia katalizatora jest wzrost spalania paliwa? Czy w przypadku zapchania katalizatora spalanie wzrasta? Niestety odpowiedź na to pytanie jest twierdząca. Jeśli nasz katalizator zostanie uszkodzony to prawdopodobnie zwiększy się spalanie. Warto jednak podkreślić, że do takiej sytuacji dojdzie głównie, jeśli zostanie on zapchany czy zatkany a nie natomiast uszkodzony mechanicznie. Warto w takim przypadku udać się do serwisu, należy pamiętać, że zatkany katalizator może doprowadzić do sytuacji, w której niespodziewanie nie uda nam się uruchomić naszego pojazdu co narazi nas na jeszcze większe koszty.

(Visited 3 792 times, 1 visits today)