Filtr GPF a DPF – różnice

Większość z nas miała już do czynienia z filtrami cząstek stałych. Duża część z użytkowników wie, że można je podzielić na filtry do pojazdów z silnikiem diesla – DPF oraz benzynowym czyli GPF. Sprawdźmy różnicę między filtrem DPF a GPF.

Rodzaje filtrów cząstek stałych

Filtry cząstek stałych to elementy, które już od kilkudziesięciu lat stanowią część układu wydechowego pojazdów spalinowych. Pierwsze filtry były montowane już w samochodach diesla w poprzednim wieku, nazywane były DPF oraz FAP. Ich zadaniem było wyłapywanie cząsteczek sadzy, ich spalanie do postaci popiołu oraz usuwanie z układu wydechowego. Proces ten miał na celu zmniejszanie szkodliwości spalin, wydzielanych przez „diesle” Systematyczne wprowadzanie coraz bardziej restrykcyjnych norm spowodowało, że od roku 2018 nowe samochody z silnikami benzynowymi mają również filtry cząstek stałych, czyli filtry GPF. W nowoczesnych samochodach wyróżniamy więc następujące filtry: DPF, FAP oraz GPF. Rozwinięcie nazwy odwołuje się do rodzaju pojazdu, w którym występuje. Z języka angielskiego skrót DPF pochodzi od słów diesel particulate filter i oznacza filtr cząstek stałych w dieslu. Kolejny skrót FAP, to rozwinięcie z języka francuskiego słów filtre à particules, co znaczy filtr cząstek stałych. Filtry FAP podobnie jak DPF dedykowane są pojazdom z silnikiem diesla, mają jednak trochę inny sposób działania i montowane są głównie w pojazdach produkcji francuskiej, stąd ich odmienna nazwa. Nazwa GPF jest natomiast skrótem słów gasoline particulate filter, czyli filtr cząstek stałych w benzynie. Więcej na temat rodzajów filtrów cząstek stałych można przeczytać na naszym kolejnym wpisie blogowym:  LINK

Filtry GPF – co to jest?

Filtr cząstek stałych GPF to jak wyżej zostało wspomniane filtry cząstek stałych stosowane w pojazdach benzynowych, który jest odpowiednikiem filtrów DPF.

W roku 1993 zaczęto stosować pierwszą normę emisji, która miała ograniczać szkodliwość emitowanych spalin samochodowych. Wprowadzenie pierwszej normy wymogło montaż katalizatorów w samochodach. Kolejne normy były coraz bardziej restrykcyjne aż w konsekwencji doprowadziły do powstania i obowiązkowego montażu filtrów również w pojazdach z silnikiem benzynowym, czyli GPF-ów. Filtry GPF wraz z katalizatorem stanowią dziś najważniejsze elementy systemów oczyszczenia spalin w „benzynowcach”. Po zastosowaniu filtrów samochody z silnikami spalinowymi są bardzo mało emisyjne. Niestety trzeba też podkreślić, że GPFy nie są jednak niezawodne a ich największym problemem jest odkładanie się sadzy i popiołu. GPF problemy są jednak podobne do tych, które występują w filtrach DPF oraz FAP. Przeczytajcie co w 2019 pisaliśmy o filtrach GPF – LINK.

Czym różni się GPF od DPF?

Trzeba przyznać, że filtr cząstek stałych benzyna GPF są podobne do innych filtrów, więcej elementów je łączy niż dzieli. Wszystkie filtry stworzone są z podobnych materiałów, na które składa się metalowa obudowa a także ceramiczny lub metalowy wkład. Wkłady są najważniejszymi elementami w tego rodzaju częściach, wysycone metalami szlachetnymi, są odpowiedzialne za prawidłową realizację funkcji. Wnętrze wkładu ma strukturę plastra miodu, podzielona na różnego rodzaju kanaliki. Zazwyczaj filtry cząstek stałych niezależnie od rodzaju pojazdu, w którym są zamontowane mają podobny, cylindryczny kształt, od góry jest rura wlotowa, od dołu wylotową, w bocznej części natomiast montowane są czujniki. Wiele elementów filtrów jest bardzo zbliżonych do siebie.

Jednak czym różni się filtr GPF od filtra DPF? Najważniejszą różnicą między filtrami w pojazdach benzynowych a tych z silnikami diesla jest sposób w jakim dany filtr ogranicza emisję szkodliwych związków do atmosfery. Rodzaj paliwa używany w pojeździe w bezpośredni sposób oddziałuje na to, jak pracuje cały pojazd. Żeby doszło do samoregeneracji, czyli spalania cząsteczek sadzy do postaci popiołu silnik oraz układ wydechowy musi nagrzać się do określonej temperatury. Silnik w samochodzie benzynowym potrzebuje wyższej temperatury pracy do spalania paliwa niż „diesel”. Wyższa temperatura pracy powoduje, że więcej cząsteczek sadzy jest spalanych na początkowym etapie, w „benzynowcach” szybciej dochodzi do samoregeneracji. W przypadku pojazdów korzystających z oleju napędowego praca silnika powoduje, że więcej cząsteczek sadzy jest zatrzymywanych w filtrze i dochodzi do ich kumulowania.

Jeśli bardzo rzadko dochodzi do samoregeneracji to filtr zapełnia się, co w konsekwencji może doprowadzić do unieruchomienia pojazdu. Jaka jest różnica między filtrem GPF a DPF? Filtr cząstek stałych GPF stwarza jego użytkownikom mniej problemów niż inne filtry, z powodu innej temperatury spalania paliwa. Niestety trzeba pamiętać, że w każdym rodzaju filtra może dojść do zapełnienia. Jeśli nasz filtr jest zapełniony jego sprawność można przywrócić poprzez regenerację, która będzie procesem zbliżonym do naturalnie występującego w pojeździe. Regeneracja jest tańsza, często łatwiej dostępna i bardziej ekologiczna niż zakup nowego filtra.

Na rynku serwisy i warsztaty zajmujące się regeneracją filtrów cząstek stałych i katalizatorów stosują różnego rodzaju metody. Bardzo dużo firm wykorzystuje wodną metodę regeneracji, trzeba jednak pamiętać, że jest to ryzykowna metoda. Woda nie jest naturalnym środowiskiem dla układu wydechowe, przelatująca pod wysokim ciśnieniem ciecz może zniszczyć mechanicznie lub wypłukać metale szlachetne niezbędne do regeneracji. Problem z filtrem pojawi się również, jeśli sadza zmiesza się z wodą i powstanie maź, która w jeszcze większym stopniu ograniczy przepływ spalin. W naszej firmie regenerację wykonujemy głównie poprzez naturalne dla układu rozwiązania, czyli wydmuchiwanie oraz wypalanie sadzy. Zapchany filtr po diagnozie zostaje umieszczony w maszynie. Podczas regeneracji sprężone powietrze pod wysokim ciśnieniem wydmuchuje zanieczyszczenia. Jeśli diagnoza wskazała na wysokie zapełnienie filtra wtedy dochodzi jeszcze do wypalania zanieczyszczeń. Zdarzają się również sytuacje, że wysycenie metalami szlachetnymi filtra jest bardzo niskie, w takim przypadku nasza firma dokonuje wymiany wkładów na nowe. Doświadczenie, które zdobyliśmy przez 30 lat daje nam przewagę nad konkurencją i możliwość stosowania różnego rodzaju, skutecznych metod regeneracji.

baner

Filtry DPF i GPF – podobne, ale nie identyczne

Nie wszyscy posiadacze samochodów wiedzą, że w układach wydechowych występują filtry cząstek stałych. Stosunkowo do niedawna filtry występowały wyłącznie w samochodach z silnikiem diesla, obecnie seryjnie montowane są również w pojazdach benzynowych. Ze względu na rodzaj pojazdu filtry dzielimy na DPF i FAP oraz GPF. Nazwa odnosi się do rodzaju silnika zamontowanego w danym pojeździe. Czym jednak równią się filtry? Głowna różnica między GPFami a DPFami to sposób działania i odmienne warunki, które są potrzebne do samoregeneracji filtra. Samochody z silnikami benzynowymi wymagają wyższej temperatury pracy, co pozwala na lepsze spalanie powstałych cząstek sadzy. W przypadku DPFów i FAPów temperatura pracy jest niższa a to utrudnia samoregenerację. Co do samej budowy filtry cząstek stałych są bardzo podobne do siebie. Niezależnie od rodzaju filtra w przypadku problemów z nich związanych zapraszamy do skorzystania z oferty firmy Kaliński. Ponad 30-letnie doświadczenie pozwala na zastosowanie kilku skutecznych metod, które pozwolą rozwiązać nasz problem z samochodem.

 

 

 

 

 

(Visited 7 times, 1 visits today)