Rodzaje filtrów cząstek stałych DPF, FAP, GPF

Filtry cząstek stałych, DPF, FAP, GPF, katalizatory, z każdym rokiem przybywa podzespołów odpowiedzialnych za zmniejszenie emisji spalin, które emitują pojazdy. Normy są coraz bardziej restrykcyjne a urządzenia coraz bardziej specjalistyczne. Największe zmiany można zauważyć w związku z filtrami. Jakie są rodzaje filtrów cząstek stałych? Czym różni się DPF, FAP czy GPF od siebie?

Filtr cząstek stałych to jeden z najważniejszych elementów układów wydechowych, jego głównym celem jest wyłapywanie cząstek powstałych w wyniku spalaniu paliwa, czyli sadzy. Wyłapana sadza pozostaje w układzie a kolejno zostaje wypalona do postaci popiołu. Niestety nie zawsze dochodzi do wypalenia zanieczyszczeń, co skutkuje ich gromadzeniem a kolejno zapchaniem filtra. W takiej sytuacji należy wymienić filtr lub poddać go zdecydowanie tańszemu procesowi, czyli regeneracji.

Rodzaje filtrów cząstek stałych ze względu na typ silnika

Do niedawna filtry cząstek stałych montowane były tylko w pojazdach z silnikiem diesla, dziś obecne są również w samochodach benzynowych. Wyróżnić można kilka cech, pozwalających podzielić filtry na różne rodzaje. Można wyróżnić rodzaje filtrów cząstek stałych ze względu na rodzaj typu silnika pojazdu, w którym są zamontowane. W takim podziale wyróżniamy filtry DPF, FAP, montowane w samochodach z silnikiem diesla oraz filtry GPF w „benzynowcach”. Pierwsze filtry cząstek stałych zostały zamontowane w pojazdach z silnikiem dieslach w roku 2000. Początkowo były to filtry FAP, montowane głównie w autach produkcji francuskiej. Przełomowym momentem był rok 2006, kiedy to wprowadzono normę emisji spalin Euro IV. Wraz z pojawianiem się norm emisji spalin układy wydechowe są coraz mniej emisyjne, a każda norma obliguje producentów do sporych zmian w układzie wydechowym ale również całym pojeździe. Dziś istnieją już normy, które są na tyle restrykcyjne, że trudno stworzyć pojazdy z silnikiem benzynowym czy diesla, które je spełnia. Drugi rodzaj filtrów za względu na typ silnika pojazdu to filtry GPF. Od kiedy zaczęto stosować filtry GPF? Ten rodzaj filtrów zaczęto montować seryjnie od 2018 roku, powodem takiej zmiany było wprowadzenie normy Euro 6.2. Oczywiście na przełomie roku przed wprowadzeniem nowej normy, wiele osób zdecydowało się na zakup nowego samochodu, żeby zakupić samochód jeszcze bez GPF-u.

Rodzaje filtrów cząstek stałych ze względu na rodzaj filtra

Rodzaje filtrów cząstek stałych można również podzielić na tzw. filtry mokre i suche, mowa tutaj o filtrach montowanych tylko w pojazdach z silnikiem diesla. Filtr mokry nosi nazwę FAP, natomiast suchy to DPF, ich działanie jest trochę inne. Filtr FAP do swojego działania potrzebuje specjalnego płynu Eolys. Płyn w filtrze FAP powoduje, że temperatura do wypalania, którą musi osiągną układ jest zdecydowanie mniejsza niż w filtrze DPF. Eolys zawiera cerynę, czyli tlenek ceru, który wpływa na taki właśnie stan. Mokre filtry zaczęto montować w samochodach francuskich, marki Peugeot oraz Citroen. Filtry DPF są to tak zwane filtry suche, które nie posiadają specjalnego pojemnika na płyn Eolys a do wypalania potrzebują pracy silnika w wysokiej temperaturze, przy wysokich obrotach.

Nasza firma oczywiście zajmuje się regeneracją również filtrów cząstek stałych – FAP. Jednym z przykładów filtrów FAP w naszym sklepie internetowym jest model stosowany z pojazdach marki Citroen, Peugeot, z silnikiem 1,6 HDi – LINK.

Rodzaje filtrów cząstek stałych ze względu na rodzaj wkładu

Podziału filtrów cząstek stałych można dokonać również na podstawie jego najważniejszego elementu, a mianowicie znajdującego się w środku wkładu. Właśnie wkłady filtrów cząstek stałych są elementami, które odpowiadają za proces regeneracji. Wyróżniamy filtry z metalowymi oraz ceramicznymi wkładami. Wkłady metalowe złożone są z cienkiej, cylindrycznie położonej blachy, między którymi jest przerwa. Wkłady ceramiczne mają również cylindryczny kształt i specjalne kanały do przepływu spalin. W środku każdego wkładu znajdują się metale szlachetne, którymi wysycone jest ich wnętrze. Wiele firm regeneruje filtry myjąc je, co może doprowadzić do wypłukania wspominanych metali szlachetnych. Nasza najskuteczniejsza metoda polega na wymianie wkładu filtra czy katalizatora, w ten sposób zyskujemy pewność co do skuteczności regeneracji.

Filtry cząstek stałych są różnorodne

Mimo, że filtry cząstek stałych spełniają tą samą funkcję, czyli biorą udział w oczyszczeniu spalin, mają różną budowę, kształt, można je podzielić na kilka rodzajów. Wszystko zależy od specyfiki pracy, a w szczególności rodzaju paliwa, który wykorzystuje silnik. Podstawowy podział filtrów jest bardzo prosty – filtry DPF, FAP i GPF a ich nazwy są skrótem od angielskich słów. Obecnie na rynku najwięcej filtrów stanowią filtry DPF, czyli diesel particule filter, z czasem na pewno wzrośnie znaczenie filtrów GPF, obecnie to stosunkowo nowy element w pojazdach.

(Visited 465 times, 1 visits today)