Czyszczenie, usuwanie, mycie czy regeneracja DPF – co to znaczy?

Czyszczenie, usuwanie, mycie czy regeneracja filtra cząstek stałych – bardzo łatwo można się zagubić w słownictwie związanym z serwisowaniem filtrów DPF. Co więc oznaczają te nazwy?

Każdego dnia powstają nowe firmy, które regenerują filtry cząstek stałych w pojazdach osobowych oraz ciężarowych. Mimo to, kiedy nasz samochód wskazuje ikonkę sugerującą zapchanie filtra DPF, FAP czy GPF nie łatwo jest odnaleźć się w ilości firm, które mogą nam pomóc. Wszystko związane jest z nazewnictwem i różnie stosowanymi zamiennikami słowa regeneracja a także rodzajami samego procesu. Firmy serwisujące filtry cząstek stałych opisują przywrócenie ich sprawności technicznej jako czyszczenie, regeneracja czy mycie. Co oznaczają te procesy, być może pod każdym z nich kryje się ta sama usługa? Warto przyjrzeć się bardziej temu zagadnieniu.

CZYSZCZENIE FILTRÓW CZĄSTEK STAŁYCH

Naturalnie, jeśli trafia do nas informacja, że filtr DPF jest zapchany na myśl przychodzi nam skojarzenie, że należy go wyczyścić. W przypadku filtrów cząstek stałych fachowo proces czyszczenia nazywany jest jego regeneracją. Można również przyjąć, że czyszczenie polega na regeneracji poprzez umyciu wnętrza filtra. Do mycia używa się specjalnej maszyny, która pod wysokim ciśnieniem tłoczy do wnętrza DPF-u wodę oraz specjalny roztwór, płyn po przejściu przez filtr usuwa zanieczyszczenia, ale bardzo często również metale szlachetne. Znajdujące się w filtrach metale szlachetne są jednymi z najważniejszych i najdroższych składowych. Umycie filtra może nie tylko wypłukać metale szlachetne, ale również jest problematyczne ze względu na potrzebę dokładnego wysuszenia. Powierzchnia filtra jest bardzo złożona, wszystko to powoduje problem z jego osuszeniem. Filtr, który nie zostanie w pełni osuszony bardzo szybko ulega ponownemu zapchaniu. Sadza oraz pyły wiążą się z wodą i pozostają w filtrze, w konsekwencji czego utrudniają usuwanie szkodliwych substancji i zapychają filtr.

REGENERACJA DPF, FAP, GPF

Większość warsztatów, które serwisuje filtry DPF, FAP czy GPF swoje usługi określa mianem regeneracji. Regeneracja jest to proces polegający na przywróceniu sprawności danej części. Za regenerację można przyjąć opisany powyżej proces a mianowicie mycia filtra cząstek stałych, w naszej firmie natomiast regenerujemy filtry DPF poprzez wypalanie w piecu oraz wydmuchiwanie strumieniem powietrza. Do regeneracji używamy najnowszej maszyny, brytyjskiej produkcji – Hartridge DPF 300. Urządzenie rekomendowane jest przez takie firmy jak Volvo, Scania, Cattepillar. Maszyna brytyjskiego producenta służy nie tylko do regeneracji DPF-ów w pojazdach osobowych, ale również ciężarowych. Regenerujemy takie pojazdy jak Volvo FH, Renault Magnum, Renault Gama T, Iveco Eurocargo, Iveco Stralis, DAF XF, Mercedesa Atego, MAN TGX ale również mniej popularne modele pojazdów ciężarowych, maszyn roboczych czy rolniczych.

Regeneracja za pomocą maszyny Hartridge DPF polega na wypalaniu filtra w specjalnym piecu pod wpływem wysokiej temperatury. Proces pozwala poluzować zalegającą sadzę, która kolejno zostaje wydmuchana poprzez strumień powietrza. Stosowana przez nas metoda praktycznie w 100% przywraca sprawność filtra, jednocześnie będąc w pełni bezpieczna.

Regenerację wykonujemy również poprzez wymianę wkładów w pojazdach ciężarowych oraz osobowych. Proces ten polega na wymienieniu wnętrza filtra – wkładu ceramicznego, który się w nim znajduje. W przypadku pojazdów ciężarowych spełniających normę emisji Euro-5 regeneracja katalizatora możliwa jest wyłącznie poprzez wymianę wkładu. Katalizatory w pojazdach spełniających normę Euro-6 można regenerować poprzez wymianę wkładu ceramicznego w filtrze a także katalizatorze. Za pomocą regeneracji można w zdecydowany sposób zaoszczędzić. Usługa regeneracji jest kilka a czasami kilkanaście razy tańsza niż zakup nowej części. Zachęcamy do poznania oferty w naszym sklepie internetowym.

PŁYN DO CZYSZCZENIA FILTRÓW CZĄSTEK STAŁYCH

Oprócz profesjonalnych firm zajmujących się regeneracją, coraz częściej kierowcy we własnym zakresie starają się przywrócić użyteczność swojego filtra cząstek stałych i go wyczyścić. Z każdym miesiącem na rynku pojawiają się kolejne płyny do czyszczenia filtrów DPF. Takie środki stworzyła między innymi firma: K2, Wurth, Liqui Moly, STP, Boll, Magneti Marelli, Berger, Forch. Preparaty do czyszczenia DPF w zależności od producenta muszą być wlewane do baku paliwa lub bezpośrednio na filtr.

Pierwszym preparatem do mycia był K2 DPF Cleaner. Mimo wielu pozytywnych opinii preparaty do mycia są tylko rozwiązaniem tymczasowym. Po wyczyszczeniu filtra cząstek stałych preparatem K2 mimo wszystko za pewien okresu czasu filtr należy wymienić lub profesjonalnie zregenerować.

USUWANIE FILTRÓW DPF, FAP, GPF

Do niedawna bardzo popularną usługą, którą wykonywano w przypadku zapchania filtra DPF czy FAP było jego usuwanie. Masowo wycinano oraz usuwano filtry cząstek stałych. Bardzo wiele warsztatów nie miało żadnych problemów, z wykonaniem takiej usługi. Po wycięciu filtra należało przeprogramować sterownik komputera i samochód nie wykazywał już usterki. Pozbywanie się filtrów powoduje, że szkodliwe związki przedostają się do powietrza, które kolejno wdychamy. W ten sposób zatruwamy samych siebie. Obecnie właściciele samochodów bez filtrów cząstek stałych są bardzo surowo karani. Serwisy samochodowe nie naprawiają już samochodów w ten sposób na taką skalę. Trzeba też podkreślić, że niekiedy usunięcie filtra jest jednym z ostatecznych, ale też jedynych rozwiązań.

REGENERACJA, CZYSZCZENIE, MYCIE FILTRÓW

Takie terminy jak mycie, czyszczenie czy regeneracja filtrów stosowane są zamiennie, jednak w fachowym języku należy odróżniać te terminy. Za czyszczenie filtrów możemy przyjąć zarówno proces regeneracji jak i ich mycia. Regeneracja natomiast może polegać na myciu filtrów, wymianie wkładów, wydmuchiwaniu sadzy a także wymianie wkładów ceramicznych. Różnica w tych procesach jest znacząca, każdy z nich może wywołać inny efekt. Warto odróżniać wspominane procesy związane z filtrami cząstek stałych, nabyta wiedza pomoże nam w wybraniu najlepszego rozwiązania, oszczędności czasu i pieniędzy. Należy również pamiętać, że nie tylko filtry ale również katalizatory podlegają regeneracji.

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony na temat filtrów GPF.

(Visited 2 233 times, 1 visits today)