Kiedy należy wymienić katalizator?

Zdecydowana większość kierowców dokonuje napraw swoich pojazdów dopiero, kiedy dochodzi do ich uszkodzenia, czasem jednak warto zadbać o wymianę części eksploatacyjnych szybciej by uniknąć nagłej usterki, kiedy więc należy wymienić katalizator czy inne elementy układu wydechowego?

Do najważniejszych elementów układów wydechowych należy katalizator, filtr cząstek stałych, kolektor oraz tłumik. Zazwyczaj wymiany wspomnianych elementów dokonujemy dopiero w momencie, kiedy dojdzie do ich usterki czy uszkodzenia. Usterka każdego z elementów niesie za sobą nieprzyjemne konsekwencje. Do jednych z najdroższych napraw zalicza się wymiana katalizatora oraz filtra cząstek stałych. Warto nie dopuścić do sytuacji, kiedy katalizator, filtr będzie niesprawny, należy mieć świadomość, kiedy należy wymienić katalizator czy filtr DPF. Niesprawny katalizator może spowodować nagłe unieruchomienie Twojego pojazdu co poza kosztami naprawy może mieć dodatkowe konsekwencje. Monitorujmy stan naszych pojazdów i dokonujmy wymiany części, wtedy kiedy ich stan zużycia jest wysoki, pozwoli nam to uniknąć niespodziewanej usterek.

Co to jest katalizator?

Katalizator jest jednym z elementów układy wydechowego pojazdów spalinowych. Jak sama nazwa wskazuje pełni rolę katalizującą, w przypadku pojazdów spalinowych rola ta polega na zmniejszaniu, katalizowaniu ilości szkodliwych substancji emitowanych do atmosfery. Z czego zbudowany jest katalizator? Katalizator zbudowany jest z obudowy, o kształcie nieregularnego cylindra, w którym znajduje się wkład ceramiczny pokryty pierwiastkami szlachetnymi, m.in. palladem czy platyną.
W związku z coraz bardziej restrykcyjnymi normami każdy współczesny samochód z silnikiem spalinowym ma zamontowany katalizator. Wyróżnia się również normy emisji spalin, które musi spełniać pojazd, żeby został dopuszczony do ruchu. Obecnie obowiązującymi normami emisji spalin jest Euro-5 oraz Euro-6. W mniej rozwiniętych krajach, szczególnie na wschodzie Europy normy są mniej restrykcyjne. Wszystkie te zabiegi mają na celu poprawę jakości naszego powietrza.

Jaki są objawy niesprawnego katalizatora?

Warto z wyprzedzeniem zdiagnozować moment, kiedy wymiana katalizatora jest niezbędna pozwoli nam to uniknąć nieruchomienia pojazdu, będziemy mogli również zaplanować w budżecie koszty związane z wymianą. Jednym z objawów, który sugeruje nam problem z katalizatorem będzie wyświetlanie się kontrolki „check engine”. Kontrolka „check engine” ma kształt zarysu silnika i może zapalić się w kolorze pomarańczowym lub czerwonym. Kolor pomarańczowy będzie oznaczał usterkę, po jej wyświetleniu należy jak najszybciej zgłosić się do serwisu, czerwony kolor będzie oznaczał unieruchomienie pojazdu. Nie należy lekceważyć sytuacji, kiedy kontrolka zapali się na pomarańczowo, ponieważ uszkodzenia mogę negatywnie wpłynąć na stan innych podzespołów co narazi nas na dodatkowe koszty.
Katalizatory wraz z filtrami cząstek stałych są jedynymi z elementów układów wydechowych, które stosunkowo często ulegają awarii. Niestety koszty z tym związane są dosyć wysokie.

Uszkodzenie czy zapchanie katalizatora może również objawiać się poprzez spadek mocy samochodu. Niedrożny katalizator obniża moc pojazdu oraz silnika, w ten sposób pojazd nie może pracować na pełnych obrotach. Zmiana pracy silnika będzie odczuwalna. Spadek mocy i zła praca silnika może również spowodować, że silnik od razu po odpaleniu będzie gasł i uniemożliwiał jego pracę.

Samochód z zapchanym katalizatorem może nie tylko stracić przyśpieszenie i moc, ale również wydawać dziwne, nie naturalne dźwięki oraz zapach. Praca zapchanego katalizatora będzie powodowała emitowanie specyficznego, metalowego dźwięku. Problem będzie również dotyczył zapachu spalin, który może się unosić w kabinie samochodu po dłuższym postoju samochodu. Problem z przepływem spalin przez katalizator będzie również skutkowała mniejszą ilością zanieczyszczeń emitowanych z rury wydechowej.

Jak dbać o katalizator?

Żywotność katalizatorów podobnie jak innych części mechanicznych zależy od naszej eksploatacji samochodu. Dbając o nasz samochód oraz katalizator spowolnimy proces jego zapchania oraz przesuniemy w czasie potrzebę wymiany. W takim razie jak dbać o katalizator? Przede wszystkim do zapchania katalizatorów i filtrów DPF dochodzi z powodu ograniczenia procesu samoregeneracji. Samoregeneracja jest procesem, w którym pojazd osobowy pod wpływem jazdy na wysokich obrotach wewnątrz katalizatora dopala część sadzy i zanieczyszczeń, przepływających przez układ wydechowy. Praca silnika na wysokich obrotach zwiększa temperaturę pracy silnika i katalizatora, wtedy dochodzi do samoregeneracji. Żeby zadbać o nasz katalizator musimy przynajmniej raz w tygodniu spowodować pracę silnika na wysokich obrotach podczas jady na przynajmniej 10-15 kilometrów drogą ekspresową lub autostradę. Dla katalizatorów czy filtrów cząstek stałych wrogiem jest praca silnika na niskich obrotach. Stanie w korkach, jazda na krótkich dystansach, częste włączanie silnika to wszystko powoduje, że samochód emituje spaliny, w takich przypadkach katalizator nie wypala aż tyle powstającej sadzy.

Jeśli chcemy, żeby nasz katalizator służył nam jak najdłużej należy eksploatować go w sposób rozważny i nie narażać go na ewentualne uszkodzenia mechaniczne. Katalizator jest bardzo czuły na zmianę temperatury, trzeba uważać, żeby nagle go nie schłodzić. Unikajmy wjeżdżania w głębokie kałuże, czy mycia podwozia samochodu po przejechaniu wielu kilometrów. Również nie podjeżdżajmy pod zbyt wysokie krawężniki, unikajmy jazdy po mocno nierównych drogach, możemy zahaczyć katalizatorem o przeszkodę i spowodować uszkodzenie.

Co zrobić z zapchanym katalizatorem?

Wiemy już co to jest katalizator, jakie są objawy zapchanego katalizatora, kiedy trzeba wymienić katalizator, jak zadbać o katalizator, więc nasuwa się pytanie co zrobić z zapchanym katalizatorem? W przypadku zapchania katalizatora mamy kilka rozwiązań. Naprawić katalizator możemy na kilka sposobów – dokonując wymiany katalizatora na nowy, używany, regenerowany czy też wyciąć katalizator. Najlepszym, ale też najdroższym sposobem na zapchany katalizator jest jego wymiana na nowy, oryginalny produkt. W przypadku oryginalnych katalizatorów mamy pewność, że będzie on pasował oraz spełniał prawidłowo swoje funkcje. W przypadku oryginalnego, ale używanego katalizatora nie jesteśmy pewni jego stanu i jakości. Jeśli natomiast zamontujemy katalizator nowy, ale nie oryginalny – „zamiennik” może się okazać, że nie jest on w pełni kompatybilny z resztą układu wydechowego i nie pasuje. Najlepszym rozwiązaniem wydaje się zakup katalizatora nowego, jednak jego cena, szczególnie w autoryzowanym serwisie może odstraszać. W naszej firmie oprócz katalizatorów nowych polecamy również zakup katalizatorów regenerowanych. Regeneracja katalizatorów czy filtrów DPF jest obecnie coraz bardziej popularna. Regeneracja jest działaniem proekologicznym, powoduje ograniczoną produkcję nowych części. Oprócz tego regeneracja jest zdecydowanie tańsza niż zakup nowego produktu. Ostatnim i kontrowersyjnym sposobem zlikwidowania problemu katalizatora jest wycięcie katalizatora. Jeszcze kilkanaście lat temu usuwanie katalizatorów było bardzo powszechne, proces ten jednak ma zdecydowanie więcej wad niż atutów. Wycięty katalizator zatruwa nasze środowisko, nas samych, emituje zdecydowanie więcej spalin. Jeśli nasz samochód nie posiada katalizatora możemy narazić się na bardzo wysoki mandat a także problemy z otrzymaniem przeglądu technicznego auta. Zdecydowanie odradzamy wycinanie katalizatorów.

Układy wydechowe są specyficznymi elementami naszych pojazdów, nie widoczne na pierwszy rzut oka, mimo to bardzo ważne. Katalizatory i filtry DPF dbają o jakość spalin wydalanych przez samochód, ich niesprawność może nagle unieruchomić nasz pojazd i narazić na spore koszty. Jeśli chcemy uniknąć niespodziewanych kosztów musimy wiedzieć, kiedy wymienić katalizator czy filtr DPF ale też jak dbać o katalizatory i filtry. Korzystajmy z naszych pojazdów nie tylko w strefie miejskiej, wprowadzajmy je systematycznie na wysokie obroty a także unikajmy szybkiej jazdy po nierównym terenie, to wszystko pozwoli nam zachować dłuższą żywotność i cieszyć się jazdą.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym, usunięcie filtra przyniesie ze sobą większe konsekwencje

Rząd szykuje kolejną nowelizację ustawy o przepisach ruchu drogowego, usuwanie filtrów DPF będzie bardziej karane, przeglądy bardziej restrykcyjne a jeździć hulajnogą będzie można po ścieżkach dla rowerów.

Przeglądy bardziej restrykcyjne

15 czerwca nastąpił koniec konsultacji społecznych w sprawie nowelizacji prawa o ruchu drogowym. Nowe przepisy obejmą obszerny zakres zagadnień. Jedną z najistotniejszych zmian będzie wprowadzenie bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących przeglądów technicznych pojazdów.
W niedalekiej przeszłości w Polsce po zwiększeniu na drogach pojazdów z silnikiem diesla pojawił się problem z filtrami cząstek stałych. Wiele osób mając problemy z filtrami zajmowało się usuwaniem filtrów DPF. Wycinanie filtrów DPF było bardzo popularne. Usunięcie filtrów cząstek stałych jest procesem, który tylko prowizorycznie „załatwia problem”. Samochód bez filtra emituje zdecydowanie więcej zanieczyszczeń do atmosfery niszcząc nasze środowisko i trując nas samych. Samochód, w którym usunięto istotny element nie będzie już w pełni sprawny, wprowadzona modyfikacja może mieć wpływ na stan innych elementów mechanicznych pojazdu. Należy również pamiętać, że sprzedając pojazd pozbawiony filtra DPF trzeba poinformować o tym nowego nabywcę. Jeśli nowy właściciel pojazdu nie zostanie poinformowany o braku filtra cząstek stałych może uznać, że został oszukany i po poznaniu tego faktu żądać anulowania transakcji, co będzie miało również swoje prawne uzasadnienie.

Hasła „przeglądy bardziej restrykcyjne” do tej pory często były tylko hasłem. W nowelizacji ustawy o ruchu drogowym stacje diagnostyczne będą zobowiązanie nie dopuszczać do ruchu pojazdów z nie sprawnym układem kontroli spalin a w tym usuniętym filtrem cząstek stałych. Przeglądów z pozytywnym wynikiem nie przejdą również zbyt głośne pojazdy. Dopuszczenie do ruchu niesprawnego pojazdu będzie zagrożone karą, również do stacji technicznej.

Kary za wycinanie DPF wyższe?

Stacje diagnostyczne podczas kontroli sprawności będą zobowiązane do kontroli układu wydechowego i emisji spalin. Należy pamiętać, że brak filtra DPF oznacza, że pojazd nie może być dopuszczonym do ruchu, ponieważ nie jest w pełni sprawny, pozbawiono go elementu, który jest niezbędny do prawidłowego działania. Pojazd bez filtra cząstek stałych traci homologację i prawo do poruszania się po drogach publicznych. Tym samym same nasuwają się nam odpowiedzi na częste pytania „czy można jeździć bez filtra DPF?” lub „czy wycięcie DPF jest legalne”. W przypadku brak filtra DPF właściciel samochodu będzie zobowiązany do jego uzupełnienia. W ramach naszej działalności wielokrotnie wykonywaliśmy usługi przywracania i ponownego montażu filtra. Należy pamiętać, że usunięcie filtra to nie tylko zabieg mechaniczny ale też elektroniczna, z komputerem samochodu, który należy „oszukać”.

Zmiany w przepisach o ruchu drogowym spowodują również częstsze kontrole dotyczące emisji spalin. Dokładny tekst nowej ustawy nie został jeszcze zaprezentowany, jednak prawdopodobnie zostaną podwyższone kary za brak filtrów. Do tej pory kara wynosiła 500 zł, jednak już w roku 2018 powstał pomysł zwiększenia kar do kwoty 5000 zł. Surowe kary za brak DPF są nie uniknione. Rządy wszystkich europejskich Państw tworzą przepisy promujące korzystanie z pojazdów elektrycznych, brak filtra wpływa negatywnie na środowisko, kary za brak DPF też będą większe. Nowe przepisy nie będą miały wpływu dla warsztatów i zwiększania kary za wycinanie DPF, mimo to stacje kontroli, które dopuszczą niesprawny pojazd do ruchu poniosą wysoką stratę finansową.

Hulajnogą pod prąd

Oprócz przepisów związanych z przeglądami technicznymi pojazdów nowe przepisy uregulują także zagadnienia związane z hulajnogami elektrycznymi. Użytkownicy takich pojazdów jak e-hulajnogi czy segwaye będą poruszać się nie po chodniku a ścieżce rowerowej. Hulajnogą elektryczną „pod prąd”? Korzystając ze ścieżek dla rowerów i kontrapasów, użytkownicy hulajnóg będą czasami jeździć „pod prąd”, czyli na wprost samochodów, jak robią to teraz rowerzyści.

Wycinanie DPF – odradzamy

Z roku na rok wprowadzone zostają coraz to nowsze i bardziej restrykcyjne przepisy dotyczące dbałości o środowisko a w tym takie, które mają zmniejszać emisję szkodliwych związków do atmosfery. Nowelizacja prawa o ruchu drogowym ma być kolejnym elementem walki z niesprawnymi pojazdami. Stacja diagnostyczne będą jeszcze bardziej skrupulatne, a wycięcie filtra DPF dotknie użytkowników jeszcze bardziej niż dotychczas. Warto na bieżąco śledzić zmiany w prawie dotyczące tego zagadnienia. Nieznajomość prawa nie zwalnia nas z jego przestrzegania i konsekwencji, jeśli więc zastanawiacie się nad wycięciem filtra DPF nasza rada brzmi – nie warto tego robić. Warto natomiast regenerować. Regeneracja jest działaniem zdecydowanie tańszym, bardziej dostępnym a także zdecydowanie lepszym i mniej problematycznym jak wycinanie. Jesteśmy jednym z nielicznych warsztatów, która regeneruje filtry wypalając zanieczyszczenia w specjalnej maszynie, wydmuchując je z filtra czy wymieniając ceramiczne wkłady. Serwisy DPF w większości czyszczą DPFy myjąc ich wnętrze.

Domowe czyszczenie filtra DPF i skuteczność metod

Bardzo wielu z nas spotyka się z problemami z filtrami DPF, czy można w domowy sposób czyścić filtry? Przeczytajcie sami czy takie metody są skuteczne.

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów na naszych ulicach systematycznie rośnie również liczba napraw związanych z filtrami DPF, FAP czy GPF, dziś każdy pojazd zobligowany jest do posiadania filtra cząstek stałych. Niestety filtry tak jak inne części ulegają zużyciu, natomiast ich cena ze względu na zawartość metali szlachetnych jest wysoka. Polacy nie lubią wydawać dużo pieniędzy, wolą natomiast samemu wykonywać naprawy we własnym zakresie i na przykład zrealizować „czyszczenie filtra DPF”. Jeśli usterce ulega filtr cząstek stałych szukają pomocy w internecie wpisując różne hasła, m.in. „domowe czyszczenie filtra DPF”, „jak samemu wyczyścić DPF”, „czyszczenie DPF płynem” lub „co zrobić z zapchanym filtrem DPF”. Nasuwa się kolejne pytanie, czy wiedza zdobyta w ten sposób pomoże nam wyczyścić filtr kosztujący niekiedy kilkanaście tysięcy złotych? Czy już mityczny płyn do czyszczenia grilla, kominka lub czyszczenie DPF karcherem przywróci sprawność filtra? Jeden z naszych klientów ostatnio sam przekonał się, że domowe sposoby czyszczenia DPF nie są równoważne z profesjonalną regeneracją.

Sposoby naprawy DPF

Jak kilkukrotnie wspominaliśmy sposobów na zapchany filtr DPF jest wiele (sprawdźcie sami nasz artykuł – LINK). Najszybszym sposobem pozbycie się problemu związanego z niesprawnym filtrem cząstek stałych jest jego wymiana, na nowy lub używany, oryginalny albo zamiennik. Filtry cząstek stałych można też zregenerować – wyczyścić, wymienić wkład czy poddać obróbce termicznej, sposobów jest wiele.

Regeneracja DPF jaką my stosujemy polega na kilkugodzinnym wypalaniu filtra w specjalnym piecu. Proces podgrzania pomaga w oczyszczeniu DPFu, znajdująca się w jego wnętrzu sadza zostaje dopalona do postaci popiołu. W kolejnym etapie regeneracji DPF wydmuchujemy zanieczyszczenia wykorzystując do tego sprężone powietrze pod wysokim ciśnieniem. W przypadku bardzo złego stanu filtra cząstek stałych wymieniamy jego elementy – wkład ceramiczny na nowe. Sposób regeneracji jaki zastosujemy zależy od stanu wnętrza filtra, ma to znaczenie w szczególności w przypadku filtrów w pojazdach ciężarowych. Jedną z największych różnic w sposobach regeneracji filtra DPF jest cena, wymiana wkładów jest kosztowniejsza.

Domowe sposoby czyszczenia filtrów DPF

Szukając w internecie jak wyglądają domowe czyszczenie filtra DPF znajdziemy mniej profesjonalne metody, które według autorów są skuteczne. Żeby samemu wyczyścić filtr DPF możemy zakupić m.in. dostępne środki do czyszczenia DPF, takie jak: K2 DPF Cleaner, Zmywacz filtra cząstek stałych DPF od WURTH, Forch Zmywacz DPF, Berner DPF FAP, Wynn’s DPF Cleaner, czy inne produkty marki Liqui Moly, Boll, STP, Magneti Marelli. Stosując te środki możemy wyczyścić filtr, jednak nie będzie to działanie trwałe i skuteczne. Udrożniony preparatami filtr bardzo szybko z powrotem zostanie zapchany na nowo. Płyny do czyszczenia DPF nie usuwają nagromadzonej sadzy i popiołu w pełni a są tymczasowym rozwiązaniem. Do domowych metod czyszczenia filtrów DPF zalicza się też mycie we własnym zakresie za pomocą np. myjki ciśnieniowej karcher. Jeden z naszych klientów postanowił wykorzystać właśnie metodę mycia karcherem do umycia filtra DPF MAN TGX. Pomysł, który wydawał się bardzo dobry i mający przynieść oszczędności naraził właściciela pojazdu na większe koszty. Jak widać na załączonym przez nas zdjęciu filtr pod wpływem dużego ciśnienia uległ uszkodzeniu. Znajdująca się w środku powłoka ceramiczna została zniszczona i pozbawiona swojej funkcji. Osoba „regenerująca” filtr według domowych sposobów trafiła do nas z prośbą o pomoc. W ramach naprawy przywróciliśmy sprawność części wymieniając ceramiczny wkład. Gdyby filtr cząstek stałych trafił do nas wcześniej moglibyśmy wykonać regenerację za pomocą naszej maszyny Hartridge DPF a koszt usługi byłby kilkakrotnie niższy.

Usuwanie filtra DPF

Wiele osób w przypadku usterek filtrów DPF szuka oszczędności i myśli o ich usunięciu, to rozwiązanie może przynieść zdecydowanie negatywne skutki. Usunięcie filtra cząstek stałych może nas narazić na spore straty finansowe i zdrowotne. W pierwszej kolejności każda rutynowa kontrola policyjna może skończyć się dla nas mandatem o wartości kilku tysięcy złotych a także odebranie dowodu rejestracyjnego. Nasz samochód bez filtra cząstek stałych może również nie uzyskać pozytywnego wyniku przeglądu okresowego. Co najważniejsze brak filtra ma też znaczenie zdrowotne, jego wycięcie wpłynie na dalsze zanieczyszczenie powietrza, które również my wdychamy. Jeśli zaczęlibyśmy masowo wycinać filtry i katalizatory jakość powietrza w naszym kraju notowałaby coraz gorsze wyniki a smog towarzyszyłby nam zdecydowanie częściej.

Co więc zrobić z zapchanym filtrem cząstek stałych?

Na przykładzie wspominanej realizacji być może wielu z Was zada sobie pytanie, w takim razie jak naprawić filtr DPF? Naszym zdaniem odpowiedź jest bardzo prosta – warto zaufać profesjonalistą i im powierzyć naprawę naszego filtra. Na podstawie aktualnego stanu filtra mechanik oszacuje jaki sposób naprawy – wymiana, czy regeneracja będzie najlepszy. Skorzystanie z profesjonalnej pomocy pomoże nam zaoszczędzić czas, nerwy, a także pieniądze.